Myt om kris i skolan

Kommentarer inaktiverade för Myt om kris i skolan

Exteriör A-lund 019Apropå Björn Malmströms krönika i SvD idag, den 8 december 2010

Den svenska skolan befinner sig alls icke i en djup kris. Där har Jan Björklund fel, och det är inte första gången. Han är en skicklig retoriker, men orden vilar på lösan grund. Men säger man kris tillräckligt ofta och högt, så tror till slut väldigt många att det nog är så. Som detta med flumskolan. En grov förolämpning av lärarkåren – och av elever. Detta är J Bs variant av ”I have a dream”.

Hur förvaltar Björklund sitt ansvar som skolminister nu när han är inne på sin mandatperiod två? Ord, ord, ord. Jo, elever ska dunka in kunskaper som i geografi. De ska ta av sig mössan, komma i tid, inte kasta saker på varandra. Och vips har de höjt sina kunskapsnivåer och betyg och därmed den svenska standarden.

Den svenska självbilden är att vi med våra 9 miljoner är bäst i världen på allt: svenska företag är mest kända och säljer mest av alla, kungahuset ökar industrins export, vi har den starkaste ekonomin, lever längst, kan mest och är lyckligast.

Dags att vakna upp. Vi är ett litet land långt uppe i norr där norrskenet glimmar till då och då genom att IKEA och H&M etablerar nya butiker, Stieg Larssons deckare slår ytterligare miljonrekord och vårt rättsväsen jagar Julian Assange över hela världen. Men Ingemar Bergman är död, kineserna tog över Volvo, SAAB vacklar, Björn Borg har lagt av. Varför ska då vår skola ligga i topp? Vi är ingen toppennation. Danskarna och norrmännen har högre löner för att ta ett litet exempel i högen.

Borgar 014Att ligga på topp kostar pengar och skolan får inte vad den borde och behöver. Se till exempel på pengarna som går till forskning. Kompetensen ska ju höjas säger skolministern men inte en krona går till pedagogisk forskning medan medicinsk och naturvetenskaplig dito överöses med skinande dukater. Det beror på att Jan Björklund inte tror att en bra skola fordrar goda pedagoger. I hans skola ska lärarna besitta djupa ämneskunskaper toppade med en snabbkurs i pedagogik. Militärer kan peka med hela handen och så lyder soldaterna. Gå ut i valfri skola försök med det! Inte ens föräldrar sysslar med sådant längre. Att det sedan inte finns några studenter som vill bli matte- eller kemilärare borde stämma till eftertanke. Det kan inte bara vara lönerna. Där finns en kris.

Sen borde de skolintresserade journalisterna granska denna Pisa-rapport. Hur görs den egentligen? Är frågeställningarna relevanta? ”Die dummen Schweden” är säkert nitiska och väljer en balanserad mix av skolor. Men i andra länder? Säkert extraviktas mönsterskolor medan lågpresterande i segregerade områden ratas. De finska eleverna är inte klyftigare än de svenska, men skolsystemet är ett annat.

Men visst kan mycket bli bättre, väldigt mycket bättre, det vet vi som på olika sätt jobbar med skolfrågor. Men då ska man sluta tala om kris för det är dessutom en grov förolämpning mot alla lärare. Att det inom kvällstidningarna och i Svensk Damtidning bedrivs en bedrövlig journalistik innebär inte att hela pressen är fånigt inriktad på huruvida Victoria väntar barn eller ej.

Henrik Valentin
författare till skolromanen ÖDELAGD (länk)

Port 011

Henrik Valentin är en sida från Fonem Förlag
040-12 62 50 | info@henrikvalentin.se

Copyright informo-09 | Admin