Pris till repris för lärare

Hundring 3764

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I dagens Sydsvenskan finns en notis om att en svensklärare i Lund tilldelats Svenska Akademiens Svensklärarpris. Att ett sådant pris finns är ju roligt. Lärare behöver generellt uppmuntras och stöttas. Dock känner jag inte till bedömningskriterierna mer än att priset går till lärare som genom sin gärning har stimulerat intresset hos unga människor för svenska språket och litteraturen.

Vad ska då den aktuella pristagaren göra med prissumman på 50 000 kr?

Enligt artikeln säger sig denna lärare vilja köpa en skanner ”för att kunna läsa in mina gamla lektioner som fortfarande bara finns på papper. De är från innan 1993 så de behöver uppdateras”.

Då får jag en deja-vu upplevelse av egna lektioner och ett evigt tragglande av giganterna i svensk litteratur från svunna tider. Hur stimulerande är en lektion från början av 90-talet för dagens elever? Kanske daterar denna pristagare upp med facebook, wikipedia info, sångtexter från melodifestival, aktuella romaner. Det handlar inte om just denna lärare som person utan om företeelsen där lärare kör repris på sina gamla lektioner. En alltför vanlig metod.

I min roman ÖDELAGD låter jag huvudpersonen, svenskläraren Helena ha följande doktrin som ledstjärna för sin pedagogiska gärning (s 39):

”Hon uppmuntrade och lockade eleverna att våga uttrycka sig, lägga ut texten, att diskutera, argumentera. Och att tänka. Filmer, böcker, dataspel, såpaserier, japanska mangaserier – allt kunde användas även om det innebar att hon själv fick försöka vara på alerten.” …

På sid 233:
”…Hon kunde naturligtvis även gjort det lättare för sig genom att reprisera gamla lektioner år efter år. Men då skulle hon missa aktuella företeelser som filmer, nya böcker, debattartiklar, insändare på dagstidningarnas ungdomssidor och inte minste den uppsjö av bloggar och öppna forum som hennes elever ägnade timmar år. Helena ville inte stagnera och bli en stofil i betong.”

Att tillämpa en sådan elevfokuserad pedagogik uppmuntras studenterna till idag vid lärarutbildningarna på de mer dynamiska högskolorna och universiteten.

 

torsdag / 100520

3 kommentarer to “Pris till repris för lärare”

  1. Ann-Marie du Plessis skriver:

    Jag har läst ditt inlägg ang. priset från Svenska Akademin. Jag vet ingenting om min kollega i Lund, men det är inte lätt att svara klokt, när man utsätts för intervjuer innan man lyckats fatta vad man tilldelats.
    I mitt fall upplever jag undervisningen som ett evigt sökande. Det gör säkert min kollega också.
    Mina elever kommer från hela världen och att få uppleva deras syn på verkligheten, att se världen genom deras nyckelhål, är oerhört spännade och givande.Ens eurocentriska världsbild faller ihop som ett kortspel. Två saker har de fr.a. lärt mig och det är att språket föds genom tanken dvs alla texter som stimulerar tanken tvingar eleverna att pröva sig fram i sitt nya modersmål och att den kunskap som man inte kan uttrycka har man inte.
    Det är utifrån de premisserna jag arbetar.
    Jag ska def. läsa din bok. Tack för tipset, Ann-Marie du Plessis

  2. henrik skriver:

    Det jag läst om din inställning till jobbet som svensklärare, förutsättningarna på skolan och den pedagogik du och andra på skolan tillämpar verkar mycket intressant. Bör ge bästa tänkbara respons från eleverna.
    Henrik

Henrik Valentin är en sida från Fonem Förlag
040-12 62 50 | info@henrikvalentin.se

Copyright informo-09 | Admin