Pris till repris för lärare

Hundring 3764

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I dagens Sydsvenskan finns en notis om att en svensklärare i Lund tilldelats Svenska Akademiens Svensklärarpris. Att ett sådant pris finns är ju roligt. Lärare behöver generellt uppmuntras och stöttas. Dock känner jag inte till bedömningskriterierna mer än att priset går till lärare som genom sin gärning har stimulerat intresset hos unga människor för svenska språket och litteraturen.

Vad ska då den aktuella pristagaren göra med prissumman på 50 000 kr?

Enligt artikeln säger sig denna lärare vilja köpa en skanner ”för att kunna läsa in mina gamla lektioner som fortfarande bara finns på papper. De är från innan 1993 så de behöver uppdateras”.

Då får jag en deja-vu upplevelse av egna lektioner och ett evigt tragglande av giganterna i svensk litteratur från svunna tider. Hur stimulerande är en lektion från början av 90-talet för dagens elever? Kanske daterar denna pristagare upp med facebook, wikipedia info, sångtexter från melodifestival, aktuella romaner. Det handlar inte om just denna lärare som person utan om företeelsen där lärare kör repris på sina gamla lektioner. En alltför vanlig metod.

I min roman ÖDELAGD låter jag huvudpersonen, svenskläraren Helena ha följande doktrin som ledstjärna för sin pedagogiska gärning (s 39):

”Hon uppmuntrade och lockade eleverna att våga uttrycka sig, lägga ut texten, att diskutera, argumentera. Och att tänka. Filmer, böcker, dataspel, såpaserier, japanska mangaserier – allt kunde användas även om det innebar att hon själv fick försöka vara på alerten.” …

På sid 233:
”…Hon kunde naturligtvis även gjort det lättare för sig genom att reprisera gamla lektioner år efter år. Men då skulle hon missa aktuella företeelser som filmer, nya böcker, debattartiklar, insändare på dagstidningarnas ungdomssidor och inte minste den uppsjö av bloggar och öppna forum som hennes elever ägnade timmar år. Helena ville inte stagnera och bli en stofil i betong.”

Att tillämpa en sådan elevfokuserad pedagogik uppmuntras studenterna till idag vid lärarutbildningarna på de mer dynamiska högskolorna och universiteten.